September 29, 2011

Uurimismaterjal, so to speak

Hakkasin üks päev (peaaegu kirjutasin kokku, nakkus levib) mõtlema, et ena! miks mõnede asjade õppimine mulle justkui õppimisena ei tundugi. Ma ju olen nendest juba lapsena lugenud. Minu lemmikraamatute alla kuulusid nimelt "Bullerby laste" ja "Minu vaarisa ja mina" ja "Vanaema õunapuu otsas" ja "Anni Mannineni" ja "Vanake Hottabõtši" ja kogu "Maailma muinasjutte" sarja ja "Krimmi legendide" ja kõigi nende teiste kõrval teosed nagu "Lasteentsüklopeedia" ja sari "Aken maailma".
Kusjuures "Lasteentsüklopeedia" kaalub tubli 4 kilo ja on seise sentimeetrit paks, olles seega üks kõige raskemini kaasastassitavaid teoseid minu koduses raamatukogus.


Võrreldes sealt saadavat infot, mida ma lapsena käsna kombel imasin (jutt käib ajast enne kooli) teadmistega, mida praegu koolis teadma peab, saab selgeks, et suur osa koolis läbi võetavaid teemasid sai siis juba puudutatud, lapsed on ju ikka uudishimulikud ja naudivad ninatarklust.


Täna pidi olema bioloogias töö erinevate ajastute peale Maa ajaloos. Siinkohal katke sarjast "Aken maailma" kuuluvast teosest (63 lk, A4) "Dinosaurused ja nende maailm"-

"325 miljonit aastat tagasi- Maal oli siis vaid kolm hiiglaslikku mandrit, mitte kuus nagu praegu. 200 miljoni aasta eest- Kõik mandrid liikusid kokku ning moodutasid ühe "superkontinendi", Pangaea. Selle olemasolu tõendavad mitmete maismaaloomade fossiilid, mida on leitud kõikidelt tänastelt mandritelt. Neil aegadel said loomad lihtsalt ühelt mandrilt teisele jalutada."
"Kivisöeajastu- 300 miljoni aasta eest roomasid soistes hiigelsõnajalametsades ürgsed kahepaiksed. Triias- Esimesed dinosaurused ilmusid ajavahemikus 225-195 miljonit aastat tagasi. Roomajad olid selleks ajaks Maal elanud juba 100 miljonit aastat."

Täpselt nagu õpikust. Pangaea, laamade liikumine, ajastud järjest paari lausega läbi võetud...

Neis raamatutes on juttu nt. laamade liikumisest, maakera siseehitusest, planeetides, supernoovadest, vee ringkäigust, deltadest, karstumisest, vulkanismist, maavärinatest...isegi taastuvast energiast.

Ma jumaldasin neid, mäletan, kuidas anusin, et ema mulle Varrakust veel mõne osa tooks. Siiamaani, kui jutt käib Richteri skaalast, tuleb sealne pilt silme ette.

Ma ei teagi, mis selle point on. Aga ikka väga head tööd on nende raamatutega tehtud ja nii hea, et need ka eestis avaldati.
Praegu vist selliseid ei ole... Raamatukois ka läbi müüdud

No comments:

Post a Comment